Kompleksowe rozwiązania informatyczne w medycynie
CompuGroup Medical jest firmą o największym zasięgu w skali światowej wśród dostawców usług w zakresie eHealth. Prowadzi aktywną działalność w 20 krajach oraz ma klientów w 40 krajach. Wizytówką jest opracowywanie rozwiązań z myślą o rosnących wymaganiach i potrzebach opieki zdrowotnej. Jakie działania podejmuje firma, by wzmacniać swoją pozycję na rynku globalnym oraz jak działalność firmy wygląda na gruncie Polski?
Prace nad rozwojem naszych systemów informatycznych to nasz strategiczny priorytet. Wiemy, że niektóre elementy naszych rozwiązań ją innowacyjne i unikalne w skali całego świata, jesteśmy pionierami. Przykładem z rodzimego rynku może być chociażby zastosowanie technologii umożliwiającej dostęp do systemów szpitalnych za pomocą przeglądarki WWW. Obecnie brzmi to banalnie, gdyż większość systemów szpitalnych oferowanych przez naszą konkurencję również posiada takie rozwiązanie. Nasz system HIS bazował na technologii WWW już w 1998 roku… Jako pierwsi na polskim rynku opracowaliśmy kompleksowy system do zarządzania zakładami radiologii. Dzięki niemu szpitale mogły z powodzeniem przejść na tzw. bezkliszową pracę, przynoszącą olbrzymie oszczędności. Kolejnym dobrym przykładem innowacyjności była nasza reakcja na zmiany w sposobie rozliczania szpitali z płatnikiem tj. NFZ. Wiedza na temat nowego systemu rozliczania, który jest pochodną systemów stosowanych od kilkunastu lat w Europie Zachodniej, umożliwiła nam wprowadzenie na polski rynek narzędzia umożliwiającego optymalizację rozliczania się szpitali z płatnikiem. Od ponad 9 już lat, codziennie, grupa kilku tysięcy pracowników, reprezentujących setki szpitali, korzystają z OPTYMALIZATORA JGP. Powód jest prosty – to proste w obsłudze webowe narzędzie, optymalizuje przychody szpitali liczone w dziesiątkach mln złotych. Jak widać, dostęp do ogólnoświatowej bazy wiedzy z dziedziny eHealth daje nam olbrzymie możliwości. Dzięki temu możemy wybierać kierunki rozwoju dalece wybiegające poza bieżące potrzeby lokalnego rynku.
Jedenaście lat temu CGM Polska stało się częścią CompuGroup Medical, działającego na rynku produktów i usług informatycznych dla służby zdrowia na całym świecie. Jak CGM Polska uzupełnia ofertę CompuGroup Medical o systemy szpitalne oraz systemy diagnostyki obrazowej, w których specjalizuje się od ponad 20 lat?
Jako CompuGroup Medical Holding oferujemy rozwiązania eHealth praktycznie na całym świecie, jednak CGM Polska jako jedyna oferuje w tej grupie kompleksowy system szpitalny klasy HIS oraz RIS. Daje nam to praktycznie nieograniczone możliwości ekspansji. Przynależność do dynamicznie rozwijającego się, międzynarodowego holdingu to dla nas duża szansa ale także ogromna odpowiedzialność. Nasze działania reprezentują przecież aktywność całej grupy. Działamy dwutorowo – poza licznymi wdrożeniami na rynku polskim, możemy się pochwalić także licznymi i ciekawymi wdrożeniami na przykład w Irlandii, gdzie jako CGM Polska jesteśmy niekwestionowanym liderem w sektorze systemów archiwizacji i obsługi pracowni endoskopowych – prawie 50% rynku, czy w Rosji gdzie z sukcesem w ciągu ostatnich dwóch lat, zinformatyzowaliśmy ponad 50 szpitali i jednostek prywatnych.
Produkowane przez CGM oprogramowanie projektowane jest z myślą o wspieraniu medycyny oraz lepszej organizacji pracy lekarzy w gabinetach i szpitalach. Na czym konkretnie bazuje to rozwiązanie, jakie znajduje praktyczne zastosowanie i co obejmuje?
Produkowany przez nas system CGM CLININET, pozwala na znaczną optymalizację czasu pracy zarówno jednostek administracyjnych jak i kadry medycznej w szpitalu. Umożliwia zebranie wszystkich informacji, począwszy od rejestracji, poprzez wszelkiego rodzaju badania i ruch pacjenta w obrębie placówki ( sale operacyjne, pracownie diagnostyczne, itd.) w jednym miejscu. Wszystkie dane dostępne są w formie elektronicznej za pomocą przeglądarki www zarówno w placówce jak też i poza nią (oczywiście zachowanie najwyższych standardów bezpieczeństwa jest dla nas najwyższym priorytetem). Nie ma więc problemu z przekazywaniem kart pacjenta i wyników badań w formie dokumentów papierowych, a także tych związanych z archiwizacją.
CompuGroup Medical Polska dostarcza wyłącznie rozwiązania dla sektora medycznego. Najważniejsze jest dla nas to, aby nasze systemy były rozwiązaniami kompleksowymi – obejmujące swoim działaniem zarówno część szpitalną jak i administracyjną, oczywiście spełniając jednocześnie wymagania ustawy o elektronicznej dokumentacji medycznej. Przykładem bezustannej pracy nad udoskonalaniem naszego systemu szpitalnego jest wzbogacenie go o rozwiązanie klasy ERP (enterprise resource planning), gwarantujące naszemu systemowi największą kompleksowość na rynku. Wszystkie nasze działania mają jeden, wspólny mianownik: poprawa jakości pracy w szpitalu.
Z naszych rozwiązań od lat korzystają największe szpitale w Polsce takiej jak Uniwersyteckie Centrum Medyczne w Gdańsku, Wojskowy Instytut Medyczny, Centrum Onkologii Instytut Marii Skłodowskiej – Curie w Warszawie. Wśród klientów CGM Polska są także Instytut Gruźlicy i Chorób Płuc w Warszawie oraz Świętokrzyskie Centrum Onkologii, które poszło o krok dalej i wspólnie z nami stworzyło rozwiązanie umożliwiające wymianę informacji pomiędzy szpitalami w regionie. Warto tutaj wspomnieć o ważnych i dużych projektach o zasięgu krajowym między innymi takich jak Krajowy Rejestr Nowotworów.
Na jakie wsparcie może liczyć środowisko przedstawicieli sektora medycznego, jeśli zdecydują się na Waszą usługę? Czy jest ona indywidualnie „skrojona” pod sytuacje, potrzeby i wyzwania każdego klienta?
Czy produkujemy system „skrojony na miarę – i tak i nie. Z jednej strony z oczywistych powodów musimy spełniać formalne wymagania naszych klientów, z drugiej zaś pełnimy rolę doradcy-eksperta. Dzięki temu mamy wpływ na bezustanny rozwój całego rynku eHealth. Można powiedzieć, że nasze systemy rosną wraz z naszymi klientami… mamy jednak całkowitą kontrolę nad tym procesem. Od wielu lat wyznaczamy w ten sposób trendy w informatyce medycznej. Jest to dla nas nieukrywanym powodem do dumy, ale także bezustannie przypomina nam o odpowiedzialności wspomnianej wcześniej.
Rozwój informatyzacji służby zdrowia, medycznych systemów informatycznych, to już konieczność, ale też ciągle w Polsce przyszłość. Jakie działania podejmuje firma, by wzmacniać ten rozwój?
Obserwujemy, analizujemy i reagujemy na potrzeby rynku. Nie bez znaczenia jest wiedza na temat rozwiązań stosowanych na świecie. Nasza ponad 20 letnia obecność na rynku to nie tylko biznes, ale również ważna misja. Wieżę, że to co robimy wpływa na poprawę jakości życia naszych obywateli. Z naszej wiedzy na temat eHealth nigdy nie robiliśmy tematu tabu. Każdego dnia nasi specjaliści przekazują swoją wiedzę klientom. Między innymi dzięki temu rynek ewoluuje w dobrym kierunku. Pozwala mi to patrzeć w przyszłość z dużym optymizmem.