Naukowcy powiązali niedobór witaminy D z chorobą afektywną sezonową

Niedobór witaminy D prowadzi między innymi do podwyższonego ryzyka astmy, raka i przewlekłego bólu. Nowe badania prowadzone przez naukowców z University of Georgia, powiązały również niskie poziomy witaminy D, ze zwiększonym ryzykiem sezonowego zaburzenia afektywnego. Zespół badawczy – kierowany przez Alana Stewarta z College of Education na Uniwersytecie w Gruzji – opublikował swoje odkrycia w czasopiśmie „Medical Hypotheses”.

Sezonowe zaburzenie afektywne (SAD) – forma depresji, która zwykle rozpoczyna się jesienią, trwająca przez całe zimowe miesiące – dotyka do 10% populacji Stanów Zjednoczonych. Objawy obejmują uczucie smutku lub lęku, zmęczenie, problemy z koncentracją, drażliwość oraz poczucie winy i beznadziei.

Chociaż dokładna przyczyna SAD jest niejasna, liczne badania sugerują, że stan ten może być wywołany brakiem światła słonecznego. SAD występuje częściej u osób mieszkających na dużych szerokościach geograficznych lub w obszarach z dużą ilością chmur.

Jedną z hipotez dotyczących SAD jest to, że zmniejszona ekspozycja na światło słoneczne, koliduje z zegarem biologicznym organizmu, który reguluje nasz nastrój, sen i hormony. Inna teoria mówi, że brak światła słonecznego powoduje zachwianie równowagi neuroprzekaźników – takich jak dopamina i serotonina – które regulują nasz nastrój.

Związek między niedoborem witaminy D a depresją jest “logiczny”

W najnowszym badaniu, Stewart i jego współpracownicy przedstawiają pogląd, że niedobór witaminy D może być przyczyną wszystkich wyżej wymienionych teorii związanych z SAD.

Postawiliśmy hipotezę, że zamiast funkcjonować głównie jako proksymalny lub bezpośredni sub-mechanizm w etiologii SAD, witamina D prawdopodobnie działa w bardziej fundamentalnej i regulacyjnej roli we wzmacnianiu podmechanizmów związanych z czynnikami depresyjnymi – mówią naukowcy.

Teraz wiemy, że istnieją silne wskazania, że ​​utrzymywanie odpowiedniego poziomu witaminy D jest niezwykle ważne dla dobrego stanu zdrowia psychicznego. Kilka minut ekspozycji na światło słoneczne każdego dnia powinno wystarczyć, aby większość ludzi mogła utrzymać odpowiedni status witaminy D – dodają badacze.

Dodaj komentarz