Czy światła i dźwięki mogą nas zachęcać do ryzykownych zachowań?
Ostatnie badanie dostarcza świeżego wglądu w zagadnienia dotyczące uzależnienia od hazardu. Zgodnie z ustaleniami, dźwięki i światła towarzyszące wygranej na automatach, zwiększają prawdopodobieństwo podejmowania ryzykownych decyzji.
Uzależnienie od hazardu wpływa na znaczny odsetek osób dorosłych w Stanach Zjednoczonych. Fundacja pomocy uzależnionym od hazardu w Ameryce Północnej szacuje, że 2,6 procent dorosłych w USA jest uzależnionych od hazardu, co odpowiada około 10 milionom osób. Koszt dla gospodarki jest równie szokujący – eksperci szacują go na blisko 6 miliardów dolarów rocznie.
Podobnie jak w przypadku uzależnienia od alkoholu lub narkotyków, leczenie uzależnienia od hazardu może być trudnym i długotrwałym procesem. Dokładne zrozumienie, dlaczego i w jaki sposób niektóre osoby uzależniają się od hazardu, może pomóc naukowcom znaleźć nowe sposoby zminimalizowania ryzyka uzależnienia.
„Dzwonki i gwizdki”
Wcześniejsze badania na gryzoniach wykazały, że powiązanie przekazów audiowizualnych z nagrodami, może zmienić zachowanie. Na przykład, w jednym z badań naukowcy połączyli nagrody ze światłami i dźwiękami. Podczas tego zadania szczury miały do wyboru cztery opcje, które miały różne poziomy ryzyka i nagrody. Najrozsądniejszym podejściem dla gryzoni było wybranie opcji z najmniejszą nagrodą, ale też najmniej surową karą, a nie opcji wysokiego ryzyka i wysoką nagrodą. W przypadku niektórych szczurów, naukowcy zestawili dźwięki i światła z nagrodami. Badanie wykazało, że gryzonie w tej grupie eksperymentalnej, były bardziej skłonne do dokonywania bardziej ryzykownych wyborów.
Do chwili obecnej nie zbadano podobnego wpływu u ludzi. Niedawno naukowcy prowadzeni przez Catharine Winstanley i Mariya Cherkasova z University of British Columbia w Vancouver w Kanadzie – zaprojektowali eksperyment, aby wypełnić tę lukę w wiedzy.
Moc świateł i dźwięków
W nowym eksperymencie wykorzystano zadanie Iowa Gambling (IGT), podobne do zadania związanego z hazardem gryzoni, opisanym powyżej. Konstrukcja IGT oznacza symulację realnego procesu decyzyjnego. Niektórzy uczestnicy, gdy tylko wygrywali, doświadczyli sygnałów dźwiękowych i wzrokowych. Te sygnały naśladowały „dzwony i gwizdki” towarzyszące wygrywaniu na komercyjnych maszynach hazardowych. Wyniki pokazały, że uczestnicy, którzy mieli kontakt z tymi typami widoków i dźwięków podczas zadania z podwójnym wyborem, częściej podejmowali decyzje o wysokim ryzyku. Ryzykowny wybór zwiększyło w szczególności, łączenie większych wygranych z obrazami stosów pieniędzy.
Autorzy podsumowują:
Nasze dane pokazują, że sygnały sensoryczne towarzyszące nagradzaniu, mogą promować ryzykowny wybór u ludzi. Według naszej wiedzy, jest to pierwsza bezpośrednia demonstracja […] promujących ryzyko efektów takich sygnałów u ludzi.