Naukowcy: Najlepszym sportem dla osób starszych jest…

Ryzyko powikłań po stłuczeniach i upadkach rośnie wraz z wiekiem. Swego czasu lekarze z całego świata gorąco polecali wszelką aktywność fizyczną, jako sposób na zmniejszenie szans doświadczenia powyższych.

Najnowsze badania wykazują jednak, że jedynym właściwym sportem dla osób starszych jest pływanie.

Naukowcy z Australii wzięli pod obserwację ponad 1700 mężczyzn w przedziale wiekowym 70 i wyżej, po czym porównali skutki przeróżnych aktywności fizycznych, które tamci mieli w zwyczaju wykonywać.

Zamiarem badaczy było obliczenie ryzyka potencjalnego upadku. W trakcie badań naliczono ich ponad 2700. Okazało się, że u mężczyzn, którzy zajęli się pływaniem, było ono niższe o prawie czterdzieści procent. W żadnym innym przypadku – czy była to jazda na rowerku stacjonarnym, golf, czy gra w bule – nie było ono tak niskie.

W przeciwieństwie do osób, które uprawiają sport naziemny, pływacze mają większą kontrolę przy tworzeniu własnej przestrzeni. W tym samym czasie panują także nad górną i dolną częścią ciała, bowiem sport ten wymaga koordynacji ruchowej – podsumowała Dafna Merom, profesor jednego z australijskich Uniwersytetów.

Badacze odkryli także fakt, iż osoby uprawiające pływanie sprawdzają się lepiej w testach na utrzymanie prostej postury. Ich wyniki były najlepsze, porównując je do statystyk wynikających z ogółu badań. W wyżej wymienionym teście chodzi o to, aby badany pozostał w pozycji prostej przez 30 sekund. W tym krótkim czasie obserwują oni stopień poruszania się pewnych części ciała.

Upadki są jednym z najczęstszych problemów, jakie dotykają starszych ludzi. Niektóre z nich skutkują złamaniami kości, urazami czaszki i innych organów. Nawet drobniejsze powikłania zmniejszają gruntownie mobilizację człowieka, obarczając go potrzebą – mniejszej lub większej – rekonwalescencji i powodują inne szkody.

„Statystyki pokazują, iż osobom w wieku minimum 65 lat, upadki zdarzają się przynajmniej raz w roku. Celem najnowszych badań jest porównanie różnych typów aktywności fizycznej pod kątem stwarzania przez nich możliwości do zapobiegania takim urazom” – mówią naukowcy.

Najbardziej popularną wśród osób starszych aktywnością są spacery, które wcale nie zmniejszają ryzyka urazów. Pokazują to wyniki badań opublikowane 15 października na łamach „American Journal of Epidemiology”.

W kolejnym wywiadzie zapytano mężczyzn o wysiłek, jakiego podjęli się w zeszłym tygodniu. Dzwoniono do nich z tym samym pytaniem co cztery miesiące, dodając zapytanie o to, czy zdarzyło im się przewrócić i – jeżeli owszem – to ile razy.

Dodatkowo podarowano im sprzęt, który mierzył prędkość ich chodu oraz balans ciała. Wszyscy mężczyźni z badania żyli na przedmieściach Sydney (nie w domach opieki społecznej).

„Wykonywanie jakiejkolwiek aktywności fizycznej wymaga odpowiedniego balansu ciała” – mówi Merom.

Kwestią, jaką zajmowali się naukowcy, była odpowiedź na pytanie, które z jej rodzajów umożliwiają najszybszą reakcję nerwowo-mięśniową, aby – w razie jego zachwiania – powrócić sprawnie do poprawnej postawy ciała.

Mimo iż badania obejmowały tylko mężczyzn, Merom podejrzewa, że pływanie ma taki sam wpływ na zmniejszenie ryzyka upadku u kobiet. Dodaje, że być może w ich wypadku sprawa ma się nawet lepiej, albowiem siła mięśni kobiety jest mniejsza niż u przeciwnej płci.

Generalnie rzecz ujmując, wskutek pływania siła oraz stabilność mięśni tułowia zwiększają się, a to właśnie jest podstawą utrzymania dobrego balansu – od którego z kolei zależy poziom ryzyka upadku. Wyniki badań sugerują także, że sprawa ma się podobnie w wypadku rowerzystów, jednak zbyt niewielu wzięło w nim udział, by to ocenić.
Różne typy wysiłku przynoszą korzyści na innych polach. Taniec, dla przykładu, poprawia znacznie czas reakcji.

„Moim zdaniem, ludzie wraz z wiekiem powinni angażować się w bardziej zaawansowane motorycznie aktywności, aniżeli w zwykłe spacerowanie” – stwierdza ostatecznie Dafna Merom.

Dodaj komentarz