Zdrowie o smaku sałaty

Kolorów i odmian sałaty jest mnóstwo, a rozpoznaje się je na podstawie kształtu główki i struktury liścia. Każda z nich charakteryzuje się wspaniałymi wartościami odżywczymi, choć te o gorzkim smaku zawierają ich więcej.

Najpopularniejsze to: sałata masłowa (luźna formacja głąba, „maślana” w dotyku, najbardziej popularna w Europie), sałata łodygowa (o wydłużonym kształcie, jadalnej łodydze i mocnych w smaku liściach, szczególnie ceniona w Chinach i na Tajwanie), sałata lodowa (zwarta i gęsta, o chrupiących liściach, najczęściej jedzona w Stanach Zjednoczonych), sałaty w formie luźnych liści, np. sałaty lollo, dębolistne (miękkie, delikatne i aromatyczne), sałata rzymska (nieco wydłużona, bez łodygi, o twardawych liściach, najpopularniejsza w USA) oraz sałaty kruche (umiarkowanie gęste, o chrupiących liściach). Wszystkie są wyjątkowo niskokaloryczne (15 kcal/ 100g) i bardzo lekkie – w sporej misce zmieści się kilkadziesiąt gram.

Charakteryzują się też obfitością witamin, zwłaszcza A (100 gram zaspokaja 247% dziennego zapotrzebowania) i beta-karotenu (4443μg). Oba te związki mają działanie antyoksydacyjne. Witamina A jest niezbędna do zachowania dobrego wzroku oraz błon śluzowych i skóry w zdrowiu. W sałacie występuje mnóstwo flawonoidów, które chronią organizm przed nowotworami płuc i jamy ustnej. To warzywo liściaste jest bogatym źródłem witaminy K, która ogrywa znaczącą rolę w procesie tworzenia kości, poprzez zwiększanie aktywności komórek kostnych. Ogranicza również degenerację nerwów, co ma szczególne znaczenie w przypadku osób z chorobą Alzheimera.

Świeże liście obfitują także w foliany i witaminę C. Te pierwsze są kofaktorami w metabolizmie enzymu koniecznego do syntezy DNA, co jest związane m.in. z zapobieganiem wad układu nerwowego u płodu. Witamina C jest z kolei naturalnym przeciwutleniaczem, a jej regularne spożywanie pomaga organizmowi budować odporność na czynniki zakaźne i zwalczać wolne rodniki.

Sałata zawiera również solidną dawkę minerałów, takich jak: żelazo, wapń, magnez, mangan, miedź i potas, które wspierają procesy metaboliczne organizmu. Między innymi potas kontroluje pracę serca i ciśnienie krwi, mangan bierze udział w wytwarzaniu jednego z enzymów antyoksydacyjnych, a miedź i żelazo są niezbędne do produkcji czerwonych krwinek.

Podsumowując, spożywanie sałaty pomaga w utrzymaniu stanu organizmu na właściwym poziomie. Roślina ta ma zapobiegać osteoporozie, anemii, chorobom serca i układu krwionośnego, degeneracji plamki żółtej, chorobie Alzheimera i nowotworom.

Dodaj komentarz