Jakie są efekty niedoboru potasu? Pamiętaj, by włączyć go do swojej diety!

Zdrowie i wygląd zależą nie tylko od genów lub trybu życia, ale także od właściwej diety, obfitującej w witaminy, minerały i inne wartościowe substancje. Ich niedobór może siać spustoszenie w organizmie.

Jeśli komórki nie działają prawidłowo, skutki odczuwa cały organizm. Jeśli kiedykolwiek odczuwałeś skurcze, słabość lub bóle mięśni, to możliwe, że stało za tym zbyt małe spożycie potasu, który jest ważnym elektrolitem. Elektrolity, jak wiadomo, są niezbędne do prawidłowej pracy całego ciała. Jakakolwiek zmiana w gospodarce elektrolitowej może doprowadzić do poważnych konsekwencji. Dlatego bardzo ważne jest pilnowanie, by niczego nie zabrakło w naszej diecie.

Niedobór potasu owocuje szeregiem charakterystycznych (i uciążliwych) objawów. Wśród nich wymienia się m.in. osłabienie mięśni lub ich sztywność i ból, skurcze w obrębie brzucha, kołatanie serca, zawroty głowy, odrętwienia różnych części ciała, uczucie mrowienia, paraliż, a także częste oddawanie moczu i skrajne pragnienie.

Przedłużające się zbyt niskie poziomy potasu mogą spowodować poważne kłopoty zdrowotne:

  • choroby i niewydolność nerek,
  • nieprawidłową pracę serca,
  • chroniczne bóle głowy i migreny,
  • wypadanie włosów i łysienie,
  • zaburzenie pracy układu pokarmowego,
  • nadciśnienie,
  • hipokaliemię,
  • wyczerpanie psychiczne,
  • zwiększenie powikłań cukrzycowych,
  • problemy ze skórą.

Gdzie znajdziemy potas?

Wyrównanie poziomu potasu najlepiej zacząć od wprowadzenia zmian w diecie. Do żywności bogatej w omawiany elektrolit należą: świeże owoce (banany, pomarańcze, truskawki, awokado, kiwi i melon), świeże warzywa (zielone warzywa, czerwone buraki, pieczarki i pomidory), mięso (ryba, indyk i wołowina) oraz soki (z suszonych śliwek, moreli pomarańczy i grapefruita).

Najczęściej polecanymi pokarmami przy niedoborach potasu są także: boćwina, niektóre odmiany fasoli, bataty, ziemniaki, soja, szpinak i soczewica.

Dodaj komentarz