Czy mniej czasu na Facebooku może zwiększyć nasze poczucie szczęścia?

Facebook dla wielu z nas stał się serwisem, z którego korzystamy codziennie bądź prawie codziennie, a już na pewno kilka razy w miesiącu. Kontaktujemy się ze znajomymi, zdobywamy informacje, relaksujemy się…

Pomyślmy przez chwilę, jak wyglądało nasze życie przed rejestracją na tym portalu? Czy jesteśmy szczęśliwsi dzięki Facebookowi? A może zbyt często obecność na tym portalu psuje nam humor?

Badania wykazały, że:

  • ponad 33% użytkowników Facebooka dostrzega poczucie przygnębienia w czasie swojej wizyty na tym serwisie
  • głównym powodem nieszczęścia jest zazdrość „znajomym”
  • ludzie, którzy nie komentują aktywnie, a jedynie przeglądają tablicę, są szczególnie narażeni na uczucie przygnębienia
  • sądzimy, że im więcej czasu spędzimy na Facebooku, tym będziemy szczęśliwsi
  • porównywanie się na Facebooku, może być bardziej bolesne dla kobiet

Jednym z najprostszych sposobów, aby poczuć się nieszczęśliwym, jest porównywanie się z innymi, zwłaszcza, gdy wypadamy gorzej. Kiedy jesteśmy zalogowani na Facebooku, jesteśmy podatni na nadmierne wpływy ze strony naszych „przyjaciół” w wybiórczy i wyłącznie pozytywny sposób przedstawiających swój obraz. Nawet, jeśli jesteśmy świadomi, że profile naszych znajomych są często niczym więcej niż wykreowanymi pod publikę billboardami, łatwo jest wpaść w pułapkę, porównując nasze realne życie z powierzchownie prezentowanym cudzym.

Patrząc na szczęśliwe zdjęcia innych na Facebooku, ludzie mają wrażenie, że inni są zawsze szczęśliwi i mają lepsze życie – mówi Hui-Tzu Grace Chou.

Rzecz jasna, z Facebooka da się korzystać w sposób, który nie przygnębi nas, a może nawet polepszy nasze samopoczucie. Jak to zrobić?

Prezentujemy kilka sprawdzonych wskazówek:

  1. Odpowiednia dieta – niby oczywiste, ale jakie trudne! Wydziel sobie racjonalną ilość czasu na przeglądanie facebookowej tablicy. Po co przygnębiać się oglądając wyidealizowane obrazy znajomych, kiedy można zrobić wiele innych pożytecznych rzeczy.
  2. Świadomie przeżywaj swoje emocje. Przyjmuj wszystkie negatywne uczucia pojawiające się w czasie korzystania z Facebooka.
  3. Miej poczucie rzeczywistości. Zazdrość u jednych może sprawiać, że podrasują swoje profile do tego stopnia, że będą wzbudzać zazdrość u innych. Twoi „znajomi” wrzucą tam tylko to, co buduje ich pozytywny wizerunek. Nie napiszą tam o trudnych sprawach i codziennych problemach.
  4. Kontroluj swoje negatywne myśli. Przede wszystkim unikaj uogólnień typu „zawsze” i „nigdy”. Nie porównuj i nie zastanawiaj się na podstawie postów od innych, dlaczego twoje życie jest gorsze od innych. Myśl ze swoim uczuciami i kontroluj pojawiające się subiektywne tezy. Nie oceniaj negatywnie innych. Mają prawo robić na swoich profilach to, na co mają ochotę.
  5. „Polub” bardziej przyrodę, zwierzęta i ludzi. Następnym razem, gdy Facebook zacznie cię dołować, po prostu wyloguj się. Uświadom sobie, że to on jest dla ciebie, a nie ty dla niego. Ty masz nad nim władzę. Zdaj sobie sprawę z tego oraz z faktu, że to ty władasz swoim życiem.
  6. „Twój czas jest ograniczony, więc nie marnuj go za życia” – przypomina Steve Jobs.

Dodaj komentarz